BUDAYA ORANG KOREA

10:30 PTG



안녀하새요??
만나서반가워요
야야입니다


Malam ini yaya nak kongsi sikit pasal Budaya Orang Korea dalam bahasa koreanya ( 한국 만화 ) .

Han- guk - man-hwa .  Disebabkan penangan K-DRAMA dan K MOVIE buat aku terjebak dengan semua ni. Jom kte tengok 



  

First kalau kte tengok drama korea kte mesti tengok mereka akan tundukkan kepala pada yang lebih tua daripada kte. Tak kira yang bapa/ibu, senior sekolah,senior kolej, bos tempat kerja atau orang yang lebih tua. Ini kerana ianya menjadi satu budaya mereka iaitu budaya yang menghormati lebih tua. Kalau tengok gambar diatas,yang tunduk 15 darjah dan 30 darjah itu dikira sebagai common bow dan untuk tunduk kepala sebanyak 45 darjah itu dikira polite bow . Dalam percakapan harian mereka,, untuk yang orang yang lagi muda bercakap pada yang lebih tua/lebih tinggi pangkat. Mereka akan guna honorific terms. Contohnya, kita nak bercakap dengan ayah kita, dia ada penambahan ayat kat belakang,ianya macam particle . Eg : Ayah saya handsome dalam terjemahana bahasa korea 내 아버지까서는 잘생긴. 까 서 는  tu particle untuk honorific form,Ini apa yang saya belajar dari kelas  korea, Nak taw honorific term yg lain boleh google sendiri. Orang korea tak lambai tangan pada orang yang lebih tua dri kita,sebaliknya kte kena tunduk, dan ofkoz mereka akan lambai pada sahabat handai mereka saja 






Bersalam tangan atau handshaking pun salah satu dari budaya menghormati mereka ( 핸드셰이킹)
Biasanya yang lebih muda kena mulakan salam dengan dua belah tangan, Dan yang tua kena mulakan handshaking dulu dari yang muda, Kiranya impolite la kalau yang muda shake kan tangan dulu.





Dalam korea, dalam kebanyakan Budaya Asian nama family didahulukan dan baru ada nama mereka.contohnya : adalah nama famili dan 수지 adalah nama yang diberi.



Seaweed soup atau 미역국 (MI-YEOK-GUK) biasanya diberi untuk wanita korea yang baru lepas bersalin dan dimakan untuk  mereka yang sambut ulang hari tahun pada awal pagi. Kalau tengok cerita korea ada scene yang mereka makan breakfast mereka mesti ada seaweed soup dengan side dish yang lain. Biasanya pada mereka akan tanya pada mereka yang sambut birthday ' kau makan tak seaweed soup pagi tadi' . 미역국드셨어요??(MI YEOK GUK DE-SEOT-SSEO-YO) . Orang korea tak kan makan sup seaweed kalau mereka ada exam kerana saya pun tak tahu kenapa.. Sebaliknya mereka akan cakap 'aku makan soup seaweed' maksudnya mereka gagal dalam exam. 미역국먹었어 (MI-YEOK-GUK-MOK-SEOT-SEO-YO)





  Dalam budaya korea yang lebih muda akan hulurkan dua tangan sama ada menerima atau memberi barang dari mereka yang lagi tua.



Dalam budaya korea,ketika makan bersama dengan orang yang lebih tua especially ibu bapa mereka, yang lebih muda kena tunggu yang lebih tua makan makanan mereka dlu. Hormat mereka yang lebih tua menjadi satu tradisi buat mereka, Sebelum makan,mereka akan cakap 잘먹겠습니다(JAL-MOKKET-SEUB-NIDA)pada mereka yang telah menyediakan makanan untuk mereka yang bermaksud i'll eat well. 잘먹었습니다(JAL MOKGO-SEUB-NIDA)yang maksudnya i ate well lepas mereka habiskan makanan mereka. Selain itu,jangan angkat mangkuk atau pinggan dengan tangan ketika makan,hanya pegang sudu atau chopstick dan biarkan mangkuk/pinggan diatas meja.



that's no no

                                                

You Might Also Like

11 ulasan

  1. diorang ni tertib sungguh dan beradab bagai , knapalah org melayu tak mngamalkan sgt budaya mcm ni sedih btol :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. tula pastu dyeorg ni garang kalau tgk drama ad je mak pukul anak kuat2

      Padam
  2. hahaha...sememangnya bila dah tengok drama dan filem korea boleh tahu sikit2 dan tahu juga fasih bahasa kampung.

    BalasPadam
  3. Saya pn minat jg sikit2 budaya korea ni. Tp teringat korean seonseng-nim saya cakap, jgn terlalu percaya apa yang ditengok di tv tu hihi. Dan dr pengalaman sendiri, mereka ni ada bnyk jg yg quite rude huhu.. Just sharing :)

    BalasPadam
  4. orang korea n jepun depa penuh adab n sopan-santun...i like..

    BalasPadam
  5. Blogwalking sini.
    Nice article. Budaya yg sgt bersopan santun ^^
    jom join my first giveaway
    http://cityzooliecar.blogspot.de/2016/02/1-giveaway-braunschweig.html

    BalasPadam
  6. Suka tengok budaya orang korea bila dorang buat 45 degree bow. Walaupun dengan orang yg tak kenal, dorang masih lagi hormat orang lain :)

    http://syaza-applemints.blogspot.com

    BalasPadam
  7. Hurm nice sharing. Actually, budaya melayu pun quite okay,. Just kita ja xmengamalkannya. >_<

    BalasPadam

Instagram