SAY NO TO MLM

1:14 PG


Gambar diatas bukan bermaksud SAY NO TO MALAM tapi Multi Level Marketing./ Networking. Hari ini saya akan cerita kesan - kesan MLM dalam blog ini. Meskipun ramai yang menulis mengenai MLM ini tapi saya akan ceritakn jugak sebab ia telah berlaku pada diri saya sendiri. Pada 2 tahun lepas saya ada join Syarikat MLM ini (nama syarikat rahsia) akibat terpengaruh dengan member bila mereka beritahu cara dapat income 6k hanya duduk dan makan sahaja, Pada mulanya saya tak percaya,mereka pujuk saya utk dengar taklimat akt opis,ok saya pun pi la opis tu dengan kawan - kawan saya. Saya dari dulu memang tak tahu ada bisnes mcm ni, MLM pun x perna tahu benda tu apa, Lepas saya terdedah dengan bisnes ni baru saya taw MLM tu apa. Ok berbalik pada member yang ajak p opis tu, saya pegi la dengar taklimat tu, masa tu pukul 11 malam,saya x paham apa perempuan tu terangkan,, blah blah blah ddyeorang mintak bayaran 2k untuk start, saya xde duit langsung,masa tu saya baru start kerja, pada mulanya saya cakap saya xnak, saya x suka cari orang tapi mereka brainwash saya smpai pukul 12 tgh mlm. last2 aku setuju la,, bayar 2k dlu lepas tu baru modal besar rm 3****.. terkejut aku ada lagi modal lagi rupanya. aku cakap la kat kawan aku x nak bayar modal besar, tp depa pujuk aku lagi,, kononnya dapat untung 10k pada awal bulan.. blah blah,, ok aku buat loan.. lepas buat loan aku mmg ada cari orang sbb aku pikirkan aku da invest modal besar pada syarikat ni. dapatla balik 36k.. duit tu ak simpan.. lepas setahun tu ak x dapat cari orang da.kawan-kawan cop aku kaki MLM..Dyeorang takut bila nampak aku. Kesannya dari situ aku sudah kehilangan kawan.

Memang bodoh masa tu, aku pun turut berhenti keje akibat terpengaruh dengan desakan leader,selama setahun aku tak keje akibatnya aku bank kol2 utk tuntut hutang, kereta aku pun tak bayar2, kesannya aku menyusahkan keluarga aku sendiri, memang menyesal aku,. Aku cerita masalah aku kat upline aku, dia brainwash aku laa. tapi dia pun sendiri susah tak mampu nak bayar bmw dia,, tapi ok la atleast dia ada bmw aku ada myvi je. tu pun masa tu bakal nak ditarik.. Aku selalu bergaduh dengan keluarga aku sendiri, memang buta betul aku masa tu.. Hidup aku sangat tertekan masa tu, disebabkan aku x dapat bayar kereta aku sendiri yang hantar kereta tu kat pihak bank. dan masa tu aku bertekad aku nak undur diri nak cari kerja lain.

MLM ni jangan la korang percaya, xda benda mudah kat dunia, kesan MLM ni memang makan diri sendiri, Apa yang aku mampu aku buat, hanya berdoa dan berusaha untuk dapatkan kehidupan aku dulu. Semoga ada hikmah disebalik semua ini ,


You Might Also Like

0 ulasan

Instagram